Ekologická výchova

23.04.2012 19:12

Výchova k péči o životní prostředí – ekologická výchova

 

Pro dnešního člověka je samozřejmé, že se nenapije zdravotně závadné vody ze špinavé kaluže, že si umyje ruce po použití klosetu a večer před spaním si vyčistí zuby.

Ale vůbec mu ještě nevešlo do krve, že vodní tok není samočistička, která si poradí s každým odpadem, že nadměrným chemickým ošetřováním a přihnojováním své zahrádky otravujeme plody své práce a svoji potravu, že i nenápadné druhy rostlin a živočichů, jejichž budoucnost ve volné přírodě je většině obyvatel lhostejná, mají v našem přírodním, ale i životním prostředí, své nezastupitelné funkce a to ekonomické, ekologické, vědecko kulturní i estetické.

A kdy začít upozorňovat lidi na tyto skutečnosti a nedostatky znalostí o nich ? U dospělých to bývá již obtížnější, zde je nutno začít již od nejútlejšího věku, působit v této oblasti na mladou generaci, vychovávat ji k řádné péči o celé životní prostředí.

Základní cíle ve výchově k péči o životní prostředí jsou jistě sledovány a uplatňovány již ve školní výuce, ať již v předškolním věku, v základních školách a dále i ve středních a vysokých školách.

Na tyto cíle navazuje další část výchovy k péči o životní prostředí a to je mimoškolní výchova, která nabízí dětem a mladým lidem zajímavé a zároveň i poučné využívání volného času.

Na této mimoškolní ekologické výchově se výrazně podílí dobrovolná společenská organizace Český svaz ochrany přírody, základní organizace Sezimovo Ústí, pořádáním jak svých vlastních programů a akcí, tak i ve spolupráci s jinými organizacemi.

 

 

Proč se učit k ochraně přírody a jejímu poznávání ?

 

Pro někoho otázka nezajímavá, pro jiného to ale bude zajímavé. Člověk v přírodě vidí nějaké rostliny, vidí přeletět ptáka, motýla, po rostlinách lezou nějací brouci, v trávě přeběhne nějaké zvíře. No a co, koho to zajímá !

Ale když ta rostlina s červeným květem se jmenuje kohoutek luční, pták, který mi nad hlavou hlasitě zpívá je skřivan polní a v trávě přeběhne hnědá šelmička s černým koncem ocásku která se jmenuje lasice hranostaj, pak si toho člověk více všimne a zamyslí se.

Přece nešlápnu na tak krásný květ, nehodím po takovém živočichu kamenem, když tak dlouho a vytrvale zpívá, nebo který na zimu mění svůj kožíšek v jinou barvu. Když něco vím a poznám to, tak to přece nebudu ničit, je to něco živé, co vytvořila příroda a ne člověk. Ten nemá žádné právo to ničit, právě proto, že to nevytvořil a nikdy ani neví, jestli tuto „nějakou“ rostlinu nebo „nějakého“ živočicha, nebude do budoucna potřebovat pro své žití nebo i přežití.

 

Získání základních znalostí a dovedností potřebných k pochopení zákonitých vztahů mezi člověkem a prostředím ve kterém žije (biosférou) k praktickému řešení ekologických problémů, vede ke zvyšování ekologické gramotnosti a ekologickému myšlení, nutných pro každodenní život rodiny i rozvoj celé lidské společnosti.

 

 

 

Fotografie z vycházky údolím Tismenického potoka laskavě poskytl ing. J. Duda.

 

 

 

Aktivity ZO ČSOP Sezimovo Ústí

 

Nejvíce aktivit v oblasti ekologické výchovy je určeno především dětem, zejména v poznávání ptáků. Ať jsou to besedy na mateřských a základních školách s promítáním jednotlivých druhů ptáků, či spolupráce s další společenskou organizací Ochrana fauna Votice, spojená s vycházkami do přírody doplněnými o odchyt a kroužkování ptáků, prováděné v Jihočeském a Středočeském regionu.

Další již několikaletou tradicí jsou další ornitologické akce, již společně s veřejností, jako jsou Vítání ptačího zpěvu na jaře a Ptačí festival na podzim, spojené s odchytem ptáků, sokolnictvím a soutěžemi pro děti.

Vrcholem činnosti v této „ptačí“oblasti je každoroční pořádání Ornitologického tábora v Plané nad Lužnicí u rybníků Hejtman a Koberný, a to zejména opět pro mládež.

Členové ZO také spolupracují s Domem dětí a mládeže Tábor při pořádání Okresních kol Biologických olympiád a dále s Českomoravskou mysliveckou jednotou, Okresním mysliveckým spolkem při pořádání Okresního kola soutěže mladých myslivců Zlatá srnčí trofej. Všechny tyto soutěže dětí vedou mimo vlastní soutěžení, i k širšímu poznávání živé přírody a její ochrany.